The Darkness
Genre: Action | Format: Xbox 360 | Studio: Starbreeze | Släpptes: 2007
The Darkness är en mörk historia som inleds på huvudrollsinnehavarens Jackies 21 års dag. Han jobbar som kontraktsmördare för sin morbror Paulie och just idag är Paulie riktigt sur på honom.
Jackie blev adopterad av Paulie när Jackie var liten och lärde upp honom till det han är idag. När spelet börjar sitter du i baksätet på en bil med dina två kumpaner och upplever en vansinnesfärd genom en biltunnel i den fiktiva stad man lever och verkar i. Det går inte så bra för er och det slutar med en stor krasch (efter att ni dödat vägarbetare och demolerat polisbilar). Dina kumpaner dör och när du tar dig till ett kontor har Paulie lämnat en explosiv present till dig. Du överlever såklart och ju mer du spelar, desto större växer The Darkness i dig.
The Darkness är en parasit som måste ha en mänsklig värd för att överleva. Inte vem som helst fungerar heller, du är utvald. Som namnet antyder kan denna varelse inte praktisera sina krafter i ljus miljö, så du måste skjuta sönder lampor eller använda Demon Arm (den får du senare i spelet) för att kunna få fram speciella egenskaper The Darkness besitter.
Spelets story är den som är får en att spela vidare, det i kombination med dom coola egenskaper The Darkness har. Du har en flickvän som heter Jenny, en kompis som heter Butcher och en handfull andra personer som hjälper dig genom spelet. Det intressanta med gameplayet är att tempot är avvägt mellan action och paus. Utvecklarna har fått spelet att kännas lite mer sandlådespel än en linjär shooter. Jag tänker mest på tunnelbanan, där igen action sker och du kan inte ens ta fram The Darkness, han bara väser ”These are not worthy…” osv. Där kan du åka tunnelbana till den andra stationen (finns bara två), göra miniuppdrag eller bara gå runt och dröna. Den fungerar också som en hubb och knyter samman dom olika delarna i spelet.
Lite unikt är att spelaren dör i spelet två gånger. Vid varje tillfälle hamnar du i en psykotisk värld där zombier från första världskriget huserar. Jag lovar att du får uppleva märkliga saker där. Vem på Starbreeze har holkat? Trots denna ibland jobbiga värld fungerar den och blir som ett annorlunda avbrott.
Jag var helt besatt av att äta hjärtan. Jo, The Darkness äter hjärtan (om man vill) och när jag klarade spelet hade jag ätit över 360 st. Du får en achievement vid 300 st (Cannibal).
Överlag är detta ett spel som placerar sig uppe bland höjdarspelen och med över 1 miljon sålda ex så är jag inte ensam att tycka det. Detta är spel som fått mig att spela sent på nätterna och tidigt på morgonen, som en bok man inte kan lägga ner. Jag har hört rykten om en uppföljare, men tror inte så mycket på det om jag ska vara ärlig, men man får väl hoppas.
Robert Bergström / Publicerad 2013-12-21